09128888903

24 ساعته - 7 روز هفته

sales@samcotools.com

پاسخ توسط کارشناسان فروش

قالب دیوار ستاره‌ای – دیوار نمایی پل

فیسینگ پل، قالب بتن نمایان

قالب‌های ستاره‌ای یکی از انواع قالب‌های طرح‌دار از نوع درجا هستند که در دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی قالب‌های طرح‌دار

قالب‌های طرح‌دار یکی دیگر از انواع قالب‌هایی هستند که با شکل و طرح‌های مختلفی که دارند برای قالب‌گیری دیوارهای بتنی به شکل و طرح مورد نظر، دیواره پل‌ها، تقاطع‌های غیر همسطح و زیرگذرها استفاده می‌شوند.

انواع قالب طرح‌دار

به طور کلی قالب‌های طرح‌دار را در ۲ گروه زیر طبقه بندی می‌کنند:

۱-قالب طرح‌دار پیش‌ساخته

۲-قالب طرح‌دار درجا

۱-قالب طرح‌دار پیش ساخته: قالب‌های طرح‌دار پیش‌ساخته به صورت از قبل آماده شده تهیه می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را در محل ایجاد پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار داد. عملیات بتن‌ریزی آن‌ها برون کارگاهی است. همچنین با دقت بالایی تولید می‌شوند تا صورت حفره‌ای و برجسته‌ای به نمای دیوار پیش‌ساخته بدهند.

۲-قالب طرح‌دار درجا: قالب‌های طرح‌دار درجا همانند قالب‌های مدولار هستند و تنها یک ظاهر شکل‌دار و طرح‌بندی شده دارند. قالب‌های ستاره‌ای یکی از انواع قالب‌های طرح‌دار درجا هستند که غالباً در زیباسازی دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قالب فلزی ستاره‌ای دیواره پل
طراحی و تولید انواع قالب فلزی مدولار با طرح و ابعاد سفارشی در کارخانه قالب بتن سامکو

 

طراحی و اجرای قالب دیواره پل و بزرگراه
قالب ستاره‌ای دیواره پل و بزرگراه

قالب دیوار ستاره‌ای

قالب دیوار ستاره‌ای نوعی قالب به شکل ستاره است که از ۴ وجه تشکیل شده که همانند یک پازل در کنار هم قرار می‌گیرند و به وسیله پین و گوه به یکدیگر متصل می‌شوند و شکل ستاره‌ای بر روی دیوار ایجاد می‌کنند.

پانل‌های فلزی در قالب ستاره ای ابعاد یکسانی دارند؛ که با ایجاد شکل ستاره در عمق فلز، قالب‌های دیوار ستاره‌ای را می‌سازند.

همچنین این قالب‌ها که در دیوار از آن استفاده می‌شود، از تسمه‌های پانچ شده‌ای تشکیل می‌شوند که امکان اتصال ساده را به قالب‌های مدولار فراهم می‌کنند.

در اتصال قالب دیوار ستاره‌ای از اتصالاتی مشابه قالب‌های مورد استفاده در سیستم قالب بندی مدولار استفاده می‌شود.

 

ویژگی‌های قالب دیوار ستاره‌ای

  1. سرعت اجرای بالا
  2. ایجاد دوام و استحکام سازه‌ای بالاتر به نسبت دیوارهای بتنی ساده‌تر
  3. مقرون به صرفه‌تر بودن از لحاظ اقتصادی
  4. مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و رطوبت
  5. مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی
  6. استقامت بالا در برابر شرایط جوی با بارش برف و باران
  7. ایجاد سطح بتن اکسپوز
  8. دارای پانل‌های بسیار بزرگتر از قالب‌های مدولار (قابل تولید در ابعاد سفارشی)
  9. امکان بتن‌ریزی درجا در محل پروژه
  10. کاهش هزینه و زمان ساخت

 

قالب فلزی نمایان جهت فیسینگ پل
تولید قالب فلزی نمایان در طرح‌ها و ابعاد سفارشی

روش اجرای قالب دیوار ستاره‌ای

۱-قالب‌های ستاره‌ای در ابعاد استاندارد ۵۰×۵۰ تولید می‌شوند و به محل پروژه انتقال می‌یابند .

۲- برای قالب‌گیری دیوار ستاره‌ای، هر چهار پنل را در کنار هم قرار می‌دهند تا یک شکل هندسی ستاره‌ای را تشکیل بدهد.

۳-اتصال پنل‌ها به یکدیگر به وسیله پین و گوه و کاملاً مشابه قالب‌های مدولار است.

۳-معمولاً از قالب طرح‌دار دیوارستاره‌ای جهت زیباسازی شهرها و محیط‌های گردشگر پذیر استفاده می‌کنند تا ظاهری زیبا و جدید به چهره اماکن عمومی، دیوارها، ستون‌ها و پل‌ها و انواع ساختمان‌ها ببخشند.

موارد استفاده از قالب دیوار ستاره‌ای

استفاده از قالب‌های طرح‌دار ستاره‌ای از همان ابتدای بتن‌ریزی دیوار و در فرایند قالب بندی دیوار اکسپوز بتنی صورت می‌گیرد؛ که این امر باعث جلوگیری از استفاده مجدد قالب طرح‌دار برای شکل دهی به دیوار و همچنین کاهش هزینه‌های ساخت می‌شود.

از قالب‌های طرح‌دار به شکل‌های مختلف که به صورت منحنی یا زاویه‌دار ساخته می‌شوند، در پروژه‌های متعددی استفاده می‌کنند.

بیشترین استفاده از قالب‌های طرح‌دار نوع ستاره‌ای است که از آن‌ها جهت زیباسازی فضاهای شهری، دیوارهای ساختمان‌های مسکونی، انواع قالب‌بندی دیوار و ستون و قالب‌بندی پل استفاده می‌کنند.

تولید قالب‌های فلزی درجا ریز جهت اجرای دیوارو قرنیز پل
تولید قالب‌های فلزی درجا ریز جهت اجرای دیوارو قرنیز پل

نکات مهم هنگام خرید قالب دیوار ستاره‌ای

قالب‌های طرح‌دار دیوار ستاره‌ای از نوع قالب‌های خاص و سفارشی هستند که علاوه بر اینکه ماندگاری بالایی دارند سطح بتن اکسپوز با کیفیت بالایی  را در سازه ایجاد می‌کنند.  لازم است هنگام تهیه این قالب‌ها به چند عامل اصلی در بالا بردن کیفیت بتن ریزی توجه کنید.

۱-کیفیت قالب: از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های قالب بتنی که می‌تواند کیفیت نهایی بتن را تا حدود بسیار زیادی بالا ببرد، استفاده از قالب با کیفیت است.

تضمین کیفیت بالای قالب‌های طرح‌دار استفاده از مواد مرغوب و مقاوم در ساختار قالب است که باعث بالا رفتن طول عمر قالب‌های طرح‌دار و در نهایت کیفیت بالای بتن‌ریزی می‌شود.

۲-توجه به نوع بتن مصرفی و اصول بتن‌ریزی: یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین نوع قالب‌های طرح‌دار، قالب طرح‌دار دیوار ستاره‌ای است که عمدتاً در طراحی دیوارهای بتنی در بناهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قالب طرح‌دار ستاره‌ای از جمله قالب‌های سفارشی و استاندارد است که طراحی و همچنین اجرای آن بر اساس اصول بتن‌ریزی صورت می‌گیرد و در روند بتن‌ریزی اختلالی ایجاد نمی‌کند. اما در طراحی قالب به شکل‌های هندسی دیگر باید حتماً به این نکته توجه شود که سازگاری طرح قالب مورد نظر با بتن‌های مختلف سخت‌تر می‌شود. و همچنین کار گروه بتن‌ریزی و مهندسین سازه را دو چندان می‌کند. بنابراین، باید به دنبال قالب‌های طرح‌داری باشید که ۱- طبق استانداردهای بتن‌ریزی ساخته شده باشند و ۲- شکل و ظاهر متناسب با سازه بتنی داشته باشند.  تا در ایجاد سطح بتن اکسپوز صاف اختلال ایجاد نکنند.

۳-طراحی قالب طرح‌دار: توجه به اصول فنی در طراحی قالب‌های طرح‌دار توسط شرکت‌های تولید کننده قالب یکی از اصول اساسی است.

اینکه  قالب طراحی شده توانایی نگهداری بتن و آرماتور را در کنار هم داشته باشد و یا پوشش مناسبی برای میلگرد ایجاد کند، از جمله مواردی است که در هنگام طراحی قالب‌ها به اشکال هندسی مختلف در اولویت توجه قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، در هنگام طراحی قالب‌های طرح‌دار محاسبات فنی قالب از جمله: میزان بار وارد شده به قالب، شرایط بتن ریزی و شرایط محیطی و همچنین شکل دهی به بتن و ایجاد یک ظاهر زیبا و با دوام از جمله مواردی است که در طراحی قالب‌های طرح‌دار باید مورد توجه قرار بگیرد.

۴-نوع ورق استفاده شده در قالب طرح‌دار: اگر می‌خواهید یک قالب طرح‌دار ستاره‌ای مقاوم با طول عمر بالا و بی‌نقصی را تهیه کنید باید به نوع ورق به کار رفته در قالب نیز توجه کنید.

ورق‌هایی با کیفیت هستند که در هنگام بتن‌ریزی در قالب خمیده و شکسته نشوند. از جمله ورق‌های با دوام و با پایداری بالا ورق‌های فولادی هستند که از انواع آن‌ها در قالب‌بندی استفاده می‌شود. این ورق‌ها علاوه بر ایجاد مقاومت و پایداری بیشتر درقالب، قابلیت استفاده مجدد داشته که می‌توان از آن‌ها در پروژه‌های متعدد بسیاری استفاده کرد.

اجرای دیواره نمادار پل با استفاده از قالب‌های فلزی ستاره‌ای تولید شده
اجرای دیواره نمادار پل با استفاده از قالب‌های فلزی ستاره‌ای تولید شده در کارخانه سامکو

قیمت قالب طرح‌دار دیوار ستاره‌ای

آن‌چه که در تعیین قیمت قالب تاثیرگذار است پردازش بیشتر قالب است؛ که در قالب‌های طرح‌دار به جهت طراحی خاص قالب به شکل هندسی مورد نظر و میزان زمانی که در تولید و ساخت قالب مورد نیاز است  قیمت نهایی تهیه قالب افزایش می‌یابد .

علاوه براین، مسئله تاثیرگذار دیگر بر قیمت قالب؛ مرغوبیت و کیفیت بالای قالب است که عامل بعدی در افزایش هزینه‌های تهیه قالب‌ها است. در تهیه قالب‌های طرح‌دار، زمان تولید بالاتر رفته و سختی کار افزایش می‌یابد. هرچه بر مدت زمان تولید یک قالب افزوده شود بر قیمه قیمت نهایی تهیه قالب نیز افزوده خواهد شد.

همچنین مواردی مانند تولید قالب سفارشی خاص با ابعاد و اندازه‌های متفاوت می‌تواند روی قیمت نهایی تهیه قالب‌ تاثیرگذار باشد.

بنابراین از آنجایی که سختی تولید طرح‌های مختلف قالب‌های طرح‌دار به ویژه قالب طرح‌دار دیوار ستاره‌ای نسبت به قالب‌های مدولار بسیار بیشتر است؛ هزینه‌ی تهیه این قالب‌ها نیز بسیار بالاتر از قالب‌های مدولار و یا قالب‌های دیگر است.

خرید قالب طرح‌دار دیوار ستاره‌ای

هنگام خرید و سفارش قالب‌های طرح‌دار دیوار ستاره‌ای به کیفیت قالب و اینکه قالب را از چه شرکتی وبا چه برندی تهیه می‌کنید توجه نمایید.

کارشناسان فروش ما در شرکت سامکو با همکاری تنگاتنگ با واحد فنی، علاوه بر توجه به اصل تضمین کیفیت قالب، متناسب با میزان بودجه‌ای که دارید درخواست‌های شما را بررسی نموده و اقدام به ثبت سفارش و تولید قالب در کم‌ترین زمان ممکن خواهند کرد.

برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر با بخش فروش تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید.

مهندس میری
کارشناس فروش
0912-8888903
sales@samcotools.com

سامکو
مهندس فرید میری